الرئيسية » رأي » روبير بشعلاني »

الاسلام …ام العمران البشري العربي هو المشكلة ؟

robertروبير بشعلاني
الصراعات السياسية اجتماعية ام روحية ؟ الناس تتقاتل لأسباب مادية ام دفاعا عن آلهتها؟ بناء على مصالحها ام دفاعا عن عقائدها؟ على امتلاك مصادر الموارد والثروات وعلى توزيعها ايضا، ام على قناعاتها الفكرية والأيديولوجية؟ هل من الممكن ان تنشب حرب بين الناس التي تحب اللون الأبيض مع المولعين باللون الأرجواني مثلا ؟ انا أزعم أن الصراع السياسي هو اولا وقبل اي شيء نزاع على الموارد الاقتصادية التي تتيح للبشر ان يبقوا على قيد الحياة. وهو صراع يجري بين تجمعات بشرية تجمعها لا الأذواق بل المصلحة المشتركة الواحدة. هذه المتحدات ليست بالضرورة ذات شكل او نمط واحد وفي كل الازمان. فلكل زمن ولكل عمران بشري أشكال خاصة به وهي أشكال تعكس نمط المعاش السائد. فكلما ندرت الموارد و الخطر الذي يحف بالحصول عليها اعلى، وكلما كانت أهداف العيش اقرب الى تأمين الضرورات الأولية، كلما بقيت بنى البشر اقرب الى متحدات طبيعية قرابية ، وذلك بسبب السكن والإقامة ويسر الإعلان والتواصل. شرط اتحاد البشر وتجمعهم إذن شكل المعاش المسيطر. فكلما كان العيش مرتبطا بحجم انتاج او زرع صغير، او مساحة جغرافية محدودة، كلما تعززت فرص ازدهار العمران البشري الطبيعي وكلما ضعفت ظروف نشوء أشكال اجتماعية مجردة. كل بنية اجتماعية مهما كان حجمها صغيرا تحتاج الى ثقافة او روح توحدها وتمنحها هويتها التي من دونها تشعر بالبرد والهزال. الدين، أيا كان شكله او محتواه، يعطي المتحد الاجتماعي هذه الطمأنينة المطلوبة كما يزوده بحجج اخلاقية تدعم قضيته بالعيش، ناهيك عن الشعور بالاتحاد والشراكة مع قوة عظمى خارقة وخارجة عن الأُطر الارضيّة. هل يمكن للمتحدات الطبيعية ان تصمد ازاء توسع عمليات الحرف والصناعة والزراعة وعلى مساحة جغرافية واسعة؟ يبدو ان الجواب يمكن ان يكون بالإيجاب في ظروف يبقى فيها شرط العيش الأساسي ريعيا وغير مضمون بالزمن وكافيا، اي طبيعيا. فكل ريع بطبيعته معطى خطر تتحكم فيه الصدفة والندرة وقلة الثبات في الزمن. هذا ما حصل على الأغلب لمجتمعنا العربي الذي بقيت أحوال المعاش فيه خاضعة لصدفة الريع الطبيعي. فصمدت البنى الاجتماعية، العمران البشري، الطبيعية في انسجام كلي مع معاش طبيعي. فضلا عن ذلك يمكن القول ان خضوع بلادنا الى هيمنة استعمارية، يتميز مركزها بنمط معاش رأسمالي لا مصلحة له في تعميم أشكال إنتاجه ونمطه، كان من شأنه تعزيز مكانة وشأو نمط المعاش الطبيعي المتلائم مع الاجتماع الطبيعي. الصراع الاجتماعي ، اذا صح تشخيصنا، يكون في هذه الحالة بين متحدات قرابية كلية ذات خصوصية طبيعية وغير مركبة، كالطبقات مثلا. فالصراع على الموارد الريعية يهم القرابة ككل بالرغم من ان عائداتها لا توزع بالتساوي على أعضائها. التناقض الطبقي ينحصر هنا بداخل القرابة حول مغانم الريع. لكن هذا التناقض يبقى ثانويا طالما لم تنتقل احوال المعاش الى حالة جديدة تتيح للمتفلتين من القرابة امكان الحصول على شروط العيش من دونها. على ان قول ذلك لا يعني باي حال ان الصراع في مجتمعنا يمكن ان تكون علته غير مادية. فكون القوى الاجتماعية قرابية لا يعني ان أسباب الصراع جوهرها غير مادي، اي غير مشروط بالمعاش. من هنا فان محاولة فهم ما يحصل حاليا تضطرك الى العودة الى أصول المشكلة اي الى الصراع الاجتماعي على الموارد الطبيعية طالما بقيت طبيعية. ولا يمكن هنا، من الناحية المنهجية، الانتقال الى قبول مقولة صراعات دينية الزعم والعلة. فالأديان التي تتبناها المتحدات البشرية في صراعها الوجودي، كأفكار ومعتقدات، توحدها، ليست بنى اجتماعية لكي تتصارع فيما بينها ولا يمكن تصديق اي جهة تدعي الدفاع عن الآلهة في صراعها الارضي. فالآلهة بطبيعتها هي من القوة والجبروت، عند الجميع وبدون استثناء، بحيث لا يمكن ان تطلب هي الدعم من أناس الارض المعثرين بطبيعتهم طبعا. في هذا السياق يصبح تفسير الصراعات الحالية اكثر واقعية وأقل إغلاقا وغوغائية نظرية. وفي هذا السياق ايضا تبدو محاولات البعض تبني المصارعين كما يحلو لهم ان يقدموا أنفسهم وبلغتهم، محاولات بعيدة عن قدرة الفهم والمواكبة. الاخطر ان القبول بهذا المنطق يدفع بصاحبه الى الانزلاق الى معارج اللغة السائدة والخطاب-الفخ. فأن تكون المسألة قوى اجتماعية قرابية وتحمل عقيدة دينية ، لهو شيء ، وان تكون دينا يحمل هو القوة الاجتماعية التي تدافع عنه، لهو شيء آخر تماما. فهم المسألة على هذا الأساس يعفينا بالطبع من الحلول الثقافوية التي تدعونا الى نقد ذاتنا وإسلامنا قبل الإتيان بأي حركة. فنقد ذاتنا او اسلامنا، على ضرورته الدائمة، لن يقدم ولا يؤخر في الموضوع طالما ان لب الموضوع موجود في مكان آخر. فداعش مثلا لم تولد من رحم الصراع على الدين ، كما يؤكد الكثيرون، ورغم المظاهر، بل من رحم صراع اجتماعي ( ودولي ايضا بالطبع) آيته فقدان قرابة طائفية لغلبتها السياسية بما يبدو انه فقدان مديد والى غير رجعة. فوجود عسكرالنظام السابق في بغداد ووجود قياداتهم على رأس هذه الحركة وحركة النقشبندية وتحالفهم مع أنظمة مهيمنة على الصعيد الدولي، مؤشرات تتحدث عن صراع متحدات اجتماعية لها جذور في الارض وما تحتها اكثر من صلاتها الواهنة والمزعومة بالسماء. فهم الموضوع على هذا النحو يمنحنا قدرة اكبر على تفسير تبني جنبلاط مثلا لاسلام النصرة، دون غيره ، من قبل قبيلته الدرزية. فما الضير من تبني عقيدة دينية جديدة اذا كان الهدف حماية وصون القرابة ركن الوجود الأساسي. فهل بعد ذلك ما زلنا نحتاج الى إقناع الناس ب “تاريخية” الاسلام وإخضاعه للعقل وأحكامه؟ الم يقم عبثا الفكر العربي بهذه المحاولة سابقا ؟ الفكر لا يغير بغير الفكر والاجتماع بغير الاجتماع. ما عدا ذلك عبثا يبني البناؤون.

اقرأ للكاتب نفس:

اُكتب تعليقك (Your comment):

صحافة اسرائيل

إعلان

خاص «برس - نت»

صفحة رأي

مدونات الكتاب

آخر التعليقات

    أخبار بووم على الفيسبوك

    تابعنا على تويتر

    Translate »
    We use cookies to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners.
    Cookies settings
    Accept
    Privacy & Cookie policy
    Privacy & Cookies policy
    Cookie name Active

    Privacy Policy

    What information do we collect?

    We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

    What do we use your information for?

    Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

    How do we protect your information?

    We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

    Do we use cookies?

    Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

    Do we disclose any information to outside parties?

    We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

    Registration

    The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

    Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

    We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

    Updating your personal information

    We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

    Online Privacy Policy Only

    This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

    Your Consent

    By using our site, you consent to our privacy policy.

    Changes to our Privacy Policy

    If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
    Save settings
    Cookies settings