الرئيسية » رأي »

“عقدة أوديب” وتذمر “أويحيى”

نصيرة بلامين

أيام قليلة مرّت على محاضرة “عقدة أوديب”، وها أنا أقرأ عنها على ضفاف “القدس العربي”، وخيل لي أنّها اجتاحت بل تعدّت “رسالة مضيق هرمز” ويا ليتها تصلّ إلى سوق “عكاظ”… من يدري؟ فظلال “اللوبوم” موجود عن يمينك وعن يسارك ومن فوقك ومن تحتك… بل حتّى في عدسات الكاميرا التّي يجهّزها في الخفاء وبإتقان… أو في إرسال “ضيف” في اللّحظة الأخيرة لكي يتخذ مقعداً بجانبك وكأنّها “مجرد صدفات”… (لا أصدق الصّدفات، لم أصدّق يوماَ الصّدف… اعذروني إن قلتها، وحتّى إن لم تتفهموا الموقف فهذا “شغلكم”) في هذه الوضعيات يتمنى المرء أن يبعث رسالة عبر “مذنب مضيء”، محتواها؟… الرّسالة لم أخطّها بعد… ليس بعد…

“عقدة أوديب”… تحت هذا العنوان، افتتحت محاضرات السيميائية في “السّلبي والسّلبية” للعام الجديد ألقاها الأستاذ أليساندروه زينا (Alessandro Zina) حول موضوع “النسيان والنّفي” في “عقدة أوديب” و”البحث عن المعرفة”.
كيف جاءت في المحاضرة؟ أو لما تمّت برمجتها؟ لا يهمّ “كيف” و”لماذا”؟ المهم هو أنّ برمجة “عقدة أوديب” جاءت لترجمة فرضها الغير، ليجد التبريرات لنفسه وما شابه ذلك.
“شخصية أوديب الضّحية” يخبرنا الاستاذ زينا أنّ “أوديب” قتل والده الملك دون أن يدرك أنّه والده ليتزوج والدته دون أن يدرك أنّها والدته، وبعد أن يكتشف الحقيقة يعاقب نفسه ويفقأ عينيه. بيد أنّ الفاعل الحقيقي في مأساة أوديب هو من يستحقّ “فقأ العين”، أو لنقل “أن يجري عملية في العينين” حتّى يرى جرمه الحقيقي بدل أن يتستّر بـ”غشاء” الكذب والرّياء والخديعة.
قتل الأبّ أو سذاجة “أوديب”  المأساة  هو أنّه كان “ساذجًا” لأنّه لم يكن يعلم أنّ الملك هو والده هذا ما أراد المحاضر توصيله: سذاجة “أوديب” كانت محور مأساته.
لكنّ “إن لم يكن أوديب ساذجًا، كما كان يعتقد الغير، هل نتكلّم حينها عن عقدة أوديب”؟ نسأل الأستاذ ونضمن السؤال مسألة العنف الرّمزي : الجواب مقتضب.
لنفترض أنّ الشّعوب كلّها “مغفّلة” ولا تدرك أيّ “طبيخ مسموم” يعدّه حكّامها (الآباء الروحانيون)، هل الشّعوب بهذه الدّرجة من السّذاجة؟ وكأنه استدرار إجابة على مقالة لعبده خال في صحيفة “عكاظ” السعودية قال فيها: “إذا كنا كلنا مغفلين إيش نسوي؟”.(ماذا نفعل؟)
سيّدي لسنا مغفلين ولا ساذجين… لكنّ “الأبّ الرّوحي” كان دائم التّجسس لتفكيك تشفيرة “الصّمت والعزلة”، فكنّا نمتهن بدورنا “قناع السّذاجة” حتّى لا نكشف السّتار… إلاّ أنّ الأب الرّوحي الذّي كان يقتفي آثارك منذ أعوام خلت، ويرسل لك عبر صور إنسانية من يستلطفك أو يهددك أو يعتدي عليك ليفك اللّغز لعبت دور السّاذج لتتركه يرى بأم عينيه معاني “صمت الصامت”…
تحليل أسطورة “أوديب”، يذكر بقول للأستاذ “بير آج برانت” (Per Aage Brandt) عن ما يراه الإنسان وكيف يتصرّف وفق ما يراه، ويبدو أنّ ما يراه الإنسان مرتبط جدًا بالشّغف أي مقولة: “يجب أن نتبصر جيّدًا قبل القيام بأيّ تصرّف”.
لو قال قائل “إنّي أرى الذّئب”، فالقول يمكن أن يحمل معان عديدة: فأنا قد “أرى الذّئب”، وأعني بذلك الحيوان لا الإنسان إذا تواجدت في الغابة مثلاً، وقد “أرى الذّئب”، وأعني بذلك الإنسان الذّي يريد أن يعتدي عليك، وقد “أرى الذّئب” في إنسان لكن لا أقصده هو بالذّات بل أقصد ذلك الذّي يختفي وراءه أيّ يوجد ذئب آخر، نعرفه ويعرفنا. وهنا يكون تصرّفنا لا عن جهل بل مجردّ ناقوس خطر قمنا بدقّه حتّى يكفّ “الذّئب الرّوحي” عن البحث والتّنقيب والتفتيش والتهديد والترهيب، لأنّه من السّهل أن نقوم بدورنا بالتّحريات والتّفتيشات وغيرها، ونخلط الأوراق جميعها كما كان “يعلّمنا”.
ولذا لا يمكن الحديث عن “دراما خيبة الأمل” في أوديب بل عن خيبة أمل ممسرحة .
“عقدة أوديب” والشّعوب العربية: هل الشّعوب حقًا مغفّلة؟
كلا! لكنّ يبدو أنّ الحكام يستغفلون الشّعوب، يريدون الخلود في كرسي “الأبّ الرّوحي” حامي “روح الشّهداء”.
في الجزائر خرجت العديد من المسيرات: في الأغواط ووهران وغيرها من المدن الجزائرية. الشّعب “غاضب”، لكن يبدو أنّ الهراوات كانت في استقبال هذا “الشّعب المغفّل”.
من جهة، السّيد أويحيى يرفض الاستقالة، لن يستقيل (إنّه ينتظر قرارًا رئاسيًا)، الشّعب “ينتظر أيضًا” السكن والعمل ومعيشة أفضل. القرار الرّئاسي لم يعدّ ينتظره الشّعب منذ 1962، منذ اغتيال عبان رمضان، ومحمد بوضياف وغيرهم.. اللائحة طويلة. أنسيتم إقصاء المرأة وتهميشها بعد مشاركتها في الحرب وفرض قانون الأسرة كرصاصة تطلقونها عن بعد ؟
وماذا عن اتفاقيات إيفيان؟ لما كلّ هذا الغموض؟ اخرجوا أوراق إيفيان، لماذا تصرّون على تشويه التّاريخ للشّعب؟
من جهة أخرى أشباح “الجبهة الإسلامية للإنقاذ” تصرّ على العودة إلى السّاحة السّياسية وكأنّ المسلسل الدّموي الذّي تدفّق في المدن الجزائرية خلال العشرية السّوداء لم يكن له وجود.
قالوا لنا “صافية كي اللبن” للإنقاذ.
عن أيّ إنقاذ تتحدّثون؟ كفاكم كذبًا. أنسيتم “بن طلحة”؟ أنسيتم كتيبة الأمير “فليشة” في الأبيار؟ أنسيتم ذبح واغتصاب النّساء والأطفال والعجائز والعزل؟ أنسيتم مذبحة “بني مسوس”؟ أنسيتم ذبح الأستاذة “أورايس” معلمة اللغة الفرنسية في اليوم الأول من شهر رمضان، قرب حمام في الأبيار.
التّاريخ يسجّل.. أنسيتم ذبحكم للصحفيين والمثقفين؟ أنسيتم الفتوى التّي ابتكرها ذلك الإمام وأمر فتيان مدينة حاسي مسعود باغتصاب نساء: جريمتهن كونهن يعملن ويعشن دون رجل!
أنسيتم الرّسائل التّي كانت تصلنا لكي نلزم المنزل ولا نخرج لأنّنا نساء؟ اللائحة طويلة.

أحزاب إسلامية أخرى تريد ارتداء ثوب الديمقراطية وتتكلم عن الزّيت والسّكر والقهوة. ما هذا الهراء سيدي؟
لسنا مغفلين، الشّعب لا يريد لا إسلاميا ولا عسكريا. يريد مؤسسة ديمقراطية يريد حقوق. السّكن والعمل والأموال موجودة لكنها “محتكرة”.
غياب القدرة الشّرائية وتجويع الشّعوب هي أداة للتّحكم فيها. من قال أنّه لا توجد قدرة شرائية في الجزائر؟
ولأوّل مرة أقرأ في أحد الصّحف أنّ الجزائر شرعت في التّنقيب عن البترول في الشّمال والرّئيس توعد بمنح ولأول مرة الشّعب “نصيب البترول” بشكل إضافة على الرواتب والأجور! ما هذا الهراء؟
ما دخل نصيب البترول ورواتب والأجور؟
الجزائر “فقط” بالبترول الذّي تستغله تعدّ من بين البلدان الغنية بل أغنى من فرنسا بـ 20 مرة والجزائر تستطيع شراء جميع ديون أوروبا.
“عقدة أوديب”؟ اربّما لها علاقة مع الآباء الروحانيين أولئك الذّين يجوعون الشّعوب ويكذبون عليهم.
لكن سيد أويحيى لا يحقّ لك التّذمر. ليس من حقّ أي وزير أوأي رئيس أو حاكم أن يتذمّر فلا أحد يجبر أحد أن يكون حاكما.

اقرأ للكاتب نفس:

اُكتب تعليقك (Your comment):

صحافة اسرائيل

إعلان

خاص «برس - نت»

صفحة رأي

مدونات الكتاب

آخر التعليقات

    أخبار بووم على الفيسبوك

    تابعنا على تويتر

    Translate »
    We use cookies to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners.
    Cookies settings
    Accept
    Privacy & Cookie policy
    Privacy & Cookies policy
    Cookie name Active

    Privacy Policy

    What information do we collect?

    We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

    What do we use your information for?

    Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

    How do we protect your information?

    We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

    Do we use cookies?

    Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

    Do we disclose any information to outside parties?

    We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

    Registration

    The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

    Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

    We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

    Updating your personal information

    We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

    Online Privacy Policy Only

    This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

    Your Consent

    By using our site, you consent to our privacy policy.

    Changes to our Privacy Policy

    If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
    Save settings
    Cookies settings