الرئيسية » ثقافة وفنون » كتب جديدة »

كتاب للباحث إيهاب فتّال: الإسلام الجديد هو الإسلام البسيط

معمر عطوي
ربما يحاول الباحث إيهاب فتال (1968) التفتيش عن إسلوب جديد يقدّم به الإسلام، أو هو فعلاً يقوم ببحث مُعمّق في جوهر الدين لتقديمه محدّثاً، ومجدداً. لكن هل يصلح الباحث ما أفسدته المعتقدات الميتافيزيقية.
وقد يكون القرآن حمّال أوجه، كما يقول الإمام علي بن أبي طالب إبن عم الرسول وزوج ابنته فاطمة، لكن من غير الممكن هضم فكرة البعد الغيبي الميتافيزيقي للكتاب ولا للرسالة الدينية سواءً كانت إسلامية أم غير إسلامية. هذا ما نقوله من منظور العقل.
أما الاجتهاد في النص على أنه مجموعة أحكام شرعية وقواعد للتحليل والتحريم، فيمكن للمُصلح أن يُعمِل عقله من منطلق أن الدين «جالب للمصالح ومُذهِب للمفاسد. هنا قد يصح القول إن ما نقوم به هو صياغة عقلية لتأسيس أخلاقي بعنوان الإسلام أو أي دين آخر، بحكم ما تتقاسمه الأديان من قيم.
لكن على ما يبدو أن مشروع فتال الذي جمع بين كونه رجل أعمال وداعية «مودرن»، هو مشروع ينطلق من أرضية الميتافيزيقا نفسها، ليتحدث عن «الإسلام الجديد» في كتاب صدر بالانكليزية «THE NEW ISLAM» معتمداً شعار «أن خلق المستقبل يفرض تغيير الماضي».
لهذا سخّر الكاتب كل وسائل الاتصال الحديث من صفحات التواصل الاجتماعي وصولاً الى مواقع الانترنت والبث الإذاعي، من أجل ترويج فكرته عن الإسلام الجديد.
في هذا الكتاب يُخلِص فتال، إلى معادلة ميتا فيزيائية أن «كل ما في الحياة في تطور مستمر= كلمة الله في تطور مستمر وتغير= كلمة الله التي أوحي بها منذ 1400 سنة بامكانها أيضاً التطور والتغير».
ففي رأي الباحث أن ما قيل وما تحقق منذ 1400 سنة يمكن أيضاً أن يساهم في تحديث «الإسلام القديم».
ويوضح أن «هذا الكتاب تمت كتابته لخدمة الإسلام لا للإساءة إليه».
فالاقتراحات الواردة في الكتاب ترتكز على أبحاث الكاتب حول امكانية تحسين ظروف العالم الإسلامي الواسع. وهو يرى أن الإسلام دين عظيم  أثّر ايجابياً في تاريخ العالم. ويقول إن «ما كان يوماً حلاً عظيماً للمشاكل الحضارية يواجه اليوم تحديات عديدة يمكن التغلب عليها من خلال التكيف»، مشيراً إلى أن التكيف غير ممكن في ظل استمرار الخوض في مسائل تقليدية تتعلق بعادات وتقاليد العرب منذ القرن السابع.
ويضيف أنه «لصنع المستقبل هناك حاجات لتحديث الماضي. شكل جديد ومحدّث للإسلام على مدى طويل»، معتبراً أن هذا الدين الحنيف ولد لنشر النور على البشرية. لكنه يشدد على أن العودة الى الوراء الى نفس النور يتطلب إصلاحات جدية.
وفي نظر فتّال أن هذه الإصلاحات ستجعل المسلمين ينالون الشرف بأنفسهم ويقبلون حاجة التغيير، وأن الله يغيّر هؤلاء الذي يغيرون أنفسهم أولاً. وفي هذه الفكرة يتماهى الكاتب مع الىية القرآنية من سورة الرعد «إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ…».
وفتّال رجل عصامي حصّل علومه في كل من غرب أفريقيا والولايات المتحدة، وأنتج حتى الآن ثلاث كتب تتضمن اقتراحات مفادها بأن «كل ما في الحياة هو كلمة الله».
فهو على قناعة بأن التطور هو مصير النجاح المتواصل. والكلمات التي تم نقلها عن النبي محمد وجِدت لتعميم الاسلام. سيما أن الإسلام اليوم هو ثاني أكبر دين في الكوكب وليس بحاجة الى تمدد إضافي، على حد قوله.
لكن ما يحتاجه المسلمون اليوم هو نقل تركيزهم إلى العيش المُتناغم مع بقية الخلق ومشاركة المجتمع العالمي من خلال التعليم والتطورات العلمية التي تخدم البشرية. «وبخدمة البشرية، سيكون المسلمون فخورين بالخالق».
يتضمن كتاب «THE NEW ISLAM» أربعة عشرفصلاً موزعة على محاور عديدة منها: البساطة والطاقة والتناسخ والرسالة والتطور والحلول الجديدة لمشاكل جديدة؛ تحت هذا العنوان الأخير يتحدث الكاتب عن الشهادة والصلاة اليومية والزكاة وصوم رمضان والحج الى مكة (أركان الاسلام) ثم عن الجهاد والأمر بالمعروف والنهي عن المنكر وتولي أولياء اللة والحجاب والدعاء والجنة والنار والإسلام كدين ودولة والخلافة والربا وأكل لحم الخنزير والكحول والنساء وتعدد الزوجات والنكاح والجنس قبل الزواج وبرالوالدين وصلة الرحم والأفعال والاستشهاد والعلماء والمدرسيّن والشفاء الذاتي واختيار الزوجة والعلم والعقاب والفنون والحلال والحرام وسنة النبي وأهل الكتاب والقدس.
ومن الفصل الثامن حتى الفصل الرابع شعر يتناول فتّال الشيطان الجديد (الغرور) والله والروحانية العالمية والأرض الجديدة والإسلام الجديد والوصايا العشر والنهضة العالمية. ويمكن متابعة هذه الدعوة الجديدة من خلال موقع الانترنت:
http://www.thenewislam.com
في أي حال للكاتب وجهة نظره حول أي إسلام يريد، وتعدد المذاهب والإجتهادات في الدين، رغم البُعد الماورائي، قد تشكّل حراكاً مهماً في برهنة أن النص الديني فضاء مفتوح على الفهم والاستبصار بلا حدود. كذلك هو النص تراث انساني يمكن للإرهابي ان يتذرع بتعاليمه لتنفيذ جرائمه ويمكن لمُحب السلام أن يتذرّع فيه لنسج خيوط التواصل حتى مع ألد أعداء الأمة. وبالتالي هو مشجيب تُعلّق عليه كل أحكامنا وأفاهيمنا للسياسة والاقتصاد والمجتمع والغيب، وعمليه تجديده وإصلاحه أو إعادة قراءىت من منظور عصري هي عملية تحريك للراكد لا عملية خلق مجدي لما يحتاجه البشر بالفعل على صعيد إعادة العقل إلى مساره.

التعليقات: 4

  1. إيهاب فتال:

    قد حان الوقت لتبديل الأديان السماوية بروحانية توحد كافة الحضارات و الديانات تحت شعار”الحضارة الأرضية”.
    الحضارة الأرضية هي مستقبلنا جميعاً بغض النظر عن الجنسية او العقيدة او اللون او السياسة اوالتاريخ.
    و كلا انه ليس بمشروع صهيوني او ماسوني.
    بل إنه نتيجة التطور الفعلي و الطبيعي.
    حان الوقت لفك أغلال الاديان القديمة، التي تؤخر انتقالنا إلى”الحضارة الأرضية”.

    تاريخ نشر التعليق: 2013/02/07
  2. إيهاب فتال:

    االتقدم والحضارة هما نتيجة بساطة التفكير و ليس تعقيد الأمور. القاليد القديمة تعرقل امور البشر بينما السياسة تشوش مفهومهم. علينا التخلص من التقاليد الرجعية اولاً ثم تغيير طاقمنا السياسي القديم ثانياً و إستبدالهم بافكار جديدة معاصرة و ملإمة للقرن ال21 و ليس القرن السابع.
    إن فكرة الوحي مهمة و اساسية في مختلف الميادين إن كانت دينية او سياسية او علمية. كلنا جميعاً رسل و انبيأ و قابلين للوحي. تلك ليست المشكلة. المشكلة هي في التقديس و العبادة التي تبعدنا عن واقعنا المادي إلى مدى الضياع و نسيان منطقنا البشري. الرسول كان عسكرياً و روحياً لكنه ايضاً اصر على عدم عبادته كالمسيح لكن المسلمون اليوم يفعلون العكس تماماً بطريقة غير مباشرة فهم يقدسونه كانه اله.
    ما حققه الرسول في ميدان الدين لا يختلف عن ما حققه اينستاين في ميدان الفيزيا لكنني لا ارى علمأ اليوم يقدسون اينستاين. علم الفيزيا على تطور مستمر و يجب علينا ان نعامل الدين بنفس الطريقة فالدين هو علم كيفية تنظيم البشر قبل قدوم الانظمةالسياسية المعاصرة.
    الدين اليوم ليس عنده اي مستقبل من حيث ان العولمة تتطلب الوحدة الروحية بين كافة اعضأ الديانات و الحضارات.
    البشرية اليوم بحاجة ماسة إلى طريقة تفكير جديدة خالية من الديانات القديمة و التقاليد العشإرية و القبإلية.
    ما اوحي من 1400 او 2000 او 3000 سنة هو اليوم اكبر خطر على الحضارة الأرضية.

    تاريخ نشر التعليق: 2013/02/07
  3. أبو جهاد:

    نعم أستاذ فتّال الدين الإسلامي هو ظاهرة تاريخية مهمة وإنسانية غنية بالقيم والادبيات وربما القوانين والشرائع التي استوحيت من خضم المباديء والأعراف القبلية والحضارات السالفة. ولعل الحجاب هو أحد هذه الأعراف التي حولها رجال الدين الى شريعة بينما هي مجرد عُرف قبلي. والعُرف يُعتبر مصدراً من مصادر التشريع في الإسلام. لهذا مناقشة الإسلام من خلال سطور أو صفحات قد تكون مناقشة مُجحفة وظالمة، بيد أن القضية الاساس التي اراها برزخاً بين بحر مداركي وبحر مداركك يا أستاذ فتال هي قضية الوحي التي لا أجد لها اساساً من منطلق تفكيري العقلاني الرافض لكل تهويمات عقائدية أو آيديولوجية تنبع من الغيب.
    بكل الأحوال قد يلتقي البحران رغم البرزخ بينهما في حال توافقنا على القيم وتقاسمنا المعرفة بعيداً عن مناقشة الوحي الذي يزيد من مساحة الخرافة في مجتمعنا. وبعيداً عن العقائد التي لا تشكّل سوى منظومة أيديولوجية إقصائية تؤله الجماعة وتهتك روح القيم وتجعل الأنا دون الآخر صاحب الجنة ومستحقها بينما الآخر كافر ومشرك ومرتد ومنافق الخ… ليت الدين يا أستاذ فتال يبقى على الأرض ويتناول كرامة الانسان وخبز يومه والظلم اللاحق به من الاستبداد الديني والسياسي معاً. ليت المتدينين يبقون في إطار جلب المصالح للأمة ودرء المفاسد والفتن عنها.

    تاريخ نشر التعليق: 2013/02/04
  4. ايهاب فتال:

    الحياة باكملها هي كلام الله وهي دئماً على تطور و تغيير. ما ٱنزل للبشر منذ 1400 عاماً هو ايضاً صالحاً للتطور و التغيير. ما ٱوحي منذ 1400 سنة هو ايضاً صالحاً للتطور و التغيير. علينا الإعتراف كمسلمين و بشر بان ما حقق من 1400 سنة كان هإئلاً و كاملاً بالنسبة لزمانه و مكانه لكنه اليوم بحاجة ماسة للتجديد بحكم ان ظروف الإنسانية قد تغيرت.

    تاريخ نشر التعليق: 2013/01/31

اُكتب تعليقك (Your comment):

صحافة اسرائيل

إعلان

خاص «برس - نت»

صفحة رأي

مدونات الكتاب

آخر التعليقات

    أخبار بووم على الفيسبوك

    تابعنا على تويتر

    Translate »
    We use cookies to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners.
    Cookies settings
    Accept
    Privacy & Cookie policy
    Privacy & Cookies policy
    Cookie name Active

    Privacy Policy

    What information do we collect?

    We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

    What do we use your information for?

    Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

    How do we protect your information?

    We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

    Do we use cookies?

    Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

    Do we disclose any information to outside parties?

    We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

    Registration

    The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

    Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

    We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

    Updating your personal information

    We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

    Online Privacy Policy Only

    This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

    Your Consent

    By using our site, you consent to our privacy policy.

    Changes to our Privacy Policy

    If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
    Save settings
    Cookies settings