الرئيسية » الافتتاحيات » بسّام الطيارة »

فتوى تحرم عيد الحب وأخرى تجيزه

بسّام الطيارة
نقطة على السطر
منذ يومين وأنا أبحث عن رابط بين «عيد الحب» (أو سان فلانتين) وبين العرب بشكل عام. أسمع أن بعض الدول العربية تحتفل بشكل غير رسمي بعيد الحب على مستوى شخصي أي أنه يكون في بعض الأحيان مناسبة للالتقاء مع الأصدقاء للاحتفال أو تكون مناسبة خاصة بين امرأة ورجل لشد أواصر الحب والالفة التي تجمع بينهما، أو بين خطيب وخطيبته ، أو بين صديق وصديقته.
وجودي في باريس حيث الفضاء الإعلامي يضج بالحديث عن زواج المثليين من رجال ومن نساء تكريساً قانونياً لعلاقة تربطهما (وهو ما صوت عليه البرلمان قبل يومين من مناسبة هذا العيد اليوم أي ١٤ شباط/فبراير)، جعل أفكاري تشطح قليلاً نحو معنى الحب. لم أجد ضيراً أن يشمل الحب شخصين من جنس واحد. فالحب لا تفسير له.
فأمسكت قاموساً عربياً ورقياً وقد ضقت زرعاً بأنترنيت وبالبحث على الشبكة فلجأت إلى عاداتنا القديمة. وتوجهت نحو المفردة «الحبُّ» فوجدت أن لها معنى مادي ومعنى فلسفي: الأول يدل على الخشبات الأربع التي توضع عليها الخابية (أو الجرة) وجمعها حِباب. أما المعنى الثاني فيدل على «ميل إلى الأشخاص أو الأشياء العزيزة أو الجذابة أو النافعة (لاحظت أنه لم يحدد ضرورة أن يكون الشخصين من جنسين مختلفين). وأعطي للمعنى الفلسفي أمثلة عدة: مثل حب المال (الشجع) وحب الوطن (الوطنية) وحب الذات (الأنانية) وحب الله (صوفياً حباً لله وبالله)، . تعجبت لما لم يذكر القاموس حب الرجل للمرأة أو حب الفتاة للشاب أو حتى حب الأم لأولادها أو حب الأولاد للأبوين؟ لم يعط أمثلة لحب الأشخاص بين بعضهم البعض لربما خوفاً من الوقوع في تفسير جنس المحبين.  فقط أسطر أربعة في القاموس الحديث.
وجدت التفسير جافاً ومختصراً لكلمة تحرك الناس أجمعين. فقررت العودة إلى الوراء. فأخذت قاموس «لسان العرب» للعلامة أبي فضل جمال الدين محمد بن مكرم ابن منظور الإفريقي المصري. وتحت باب حرف «الباء» وجدت أنه يفيض بشرح كلمة حب في صفحة ونصف من الخط الصغير ويبدأ بالشرح أن الحب «نقيض البغض» ويتوسع بشرح المعاني التي هي أقرب لما نفهمه عن «هذا الشعور الجارف»، يتكلم عن «حب رسول الله» ولكن يتكلم أيضاً عن المرأة والرجل يتكلم عن الجوارح وجعل الأشعار ليرمز إليها فيقول «أتهجر ليلى بالفراق حبيبها — وما كان نفسا بالفراق تطيبُ». أمضيت ساعة اتمعن بفصل الحب في «لسان العرب».
قررت العودة إلى أنترنيت. فضربت كلمتي «عيد الحب» ويا للعجب أول ما قفز إلى الشاشة «تحريم» صادر عن المرحوم الشيخ محمد بن صالح العثيمين في عام ٢٠٠٠  بقوله «عدم جواز الاحتفال بعيد الحب» وبرر ذلك «أنه عيد بدعي لا أساس له في الشريعة» فهو حسب التحريم« يدعو إلى اشتغال القلب بالأمور التافهة المخالفة لهدي السلف الصالح فلا يحل أن يحدث في هذا اليوم شيء من شعائر العيد سواء كان في المآكل أو المشارب أو الملابس أو التهادي أو غير ذلك وعلى المسلم أن يكون عزيزاً بدينه وأن لا يكون إمّعة يتبع كل ناعق».
عجيب أمر هذا الداعية.
بغض النظر عن أصول عيد الحب الوثنية وأن المسيحيين تلقفوا المناسبة وربطوها باسم أحد القديسين (القديس فلانتين) إلا أن هذا «اليوم الذي ليس مثل الأيام الأخرى» (مثل كل الأعياد) هو «اتفاق» البعض على أن يكون هذا اليوم مناسبة للاحتفال بشيء ما هو … الحب. وبما أن الحب لا يعرف الحدود ويصيب كل الناس (من منا لم يحب؟) فقد توسع الاحتفال به مع اتساع التواصل الإعلامي وبدأ سكان العالم يحتفلون به. وهو عيد يحتفل به بتواضع مقارنة مع أعياد أخرى حتى يمكن القول إنه «عيد خجول». فقط شركات التسويق تحاول تأجيج بيع سلع وهدايا. ولكن حتى في الغرب فإن الاحتفال يكون على شكل باقة ورد يقدمها الزوج لزوجته أو تبادل هدايا صغيرة بين الأحباء من شباب وشابات بشكل عفوي ولطيف.
وفيما أنا أهم بإقفال الأنترنيت وأنا أتساءل ما بال هذا الداعية (رحمه الله) ليجعل همة تعكير صفو المحبين، وقعت على إفتاء مناقض تماماً للدكتور عبد العظيم المطعني عضو المجلس الأعلى للشؤون الإسلامية في القاهرة وأستاذ الدراسات العليا في جامعة الازهر الذي أباح الاحتفال بعيد الحب وكتب «إن تخصيص أيام بعينها للاحتفال بها من أجل توثيق العلاقات الاجتماعية بين الناس مثل عيد الحب مباحة ويجوز حضور الاحتفالات التي تقام من أجل ذلك بشرط ألا نعتقد أنها من شعائر الدين ولا نقوم فيها بما يؤدي إلى ارتكاب الاثم». بالطبع ليس تقديم باقة ورد إثم ولم أرى شخصاً يؤدي ركعتين بمناسبة عيد الحب. وينهي الدكتور المطعني فتواه بعد أن يعدد ما لا يجب القيام به من « الهرج والمرج والرقص واللهو والخلو والاختلاط والبدع والخرافات وسائر المحرمات والمحظورات» يؤكد إباحة حضور عيد الحب «وإحياءه والمشاركة فيه مجاملة وكرباط ود وحسن علاقة وكريم صلة».
فتوتان حول عيد الحب تختصرا واقعنا اليوم (سياسياً واجتماعياً و…حتى ثورياً وحربياً) بين تشدد جامد وأعمى ومتحجر، وبين انفتاح على العقل والمنطق وتسهيل حياة بني إنسان.
باقة ورد حمراء للجميع.

اقرأ للكاتب نفس:

تعليق واحد

  1. ايهاب فتال:

    اصبح رسول الله اليوم كالمسيح فهم يقدسونه و يألهنه و ذلك هو تماماً ما حذر ضده الرسول بحد ذاته قبل موته.
    اصبح الدين عند المسلمين هاجس و هوس و المسلمون اليوم لا يختلفون عن المخدرين الذين اصبحت حياتهم كلياً معتمدة على المخدرات و الأفيوم الديني للعيش و البقاء. إن سر الحياة هو في البساطة و ليس التعقيد الزائد عن حدوده. إن الزائد هو اخو الناقص.

    تاريخ نشر التعليق: 2013/02/14

اُكتب تعليقك (Your comment):

صحافة اسرائيل

إعلان

خاص «برس - نت»

صفحة رأي

مدونات الكتاب

آخر التعليقات

    أخبار بووم على الفيسبوك

    تابعنا على تويتر

    Translate »
    We use cookies to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners.
    Cookies settings
    Accept
    Privacy & Cookie policy
    Privacy & Cookies policy
    Cookie name Active

    Privacy Policy

    What information do we collect?

    We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

    What do we use your information for?

    Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

    How do we protect your information?

    We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

    Do we use cookies?

    Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

    Do we disclose any information to outside parties?

    We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

    Registration

    The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

    Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

    We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

    Updating your personal information

    We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

    Online Privacy Policy Only

    This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

    Your Consent

    By using our site, you consent to our privacy policy.

    Changes to our Privacy Policy

    If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
    Save settings
    Cookies settings