الرئيسية » خاص «برس - نت» »

الجزائر: الفتنة بين اليهود والمسلمين مذبحة قسنطينة

couverture_agression_des_juifs_constantineنصيرة بلامين

يعود وجود اليهود في شمال إفريقيا ولاسيما في الجزائر، حسبما ذكرته العديد من الكتب التاريخية، إلى الألفية الثانية قبل الميلاد بحيث استطاعوا الاندماج بسهولة مع سكانها النوميديين الأصليين الذين رحبوا بهم، لكنه تبين، استنادًا إلى كتاب “اعتداء اليهود على أهل قسنطينة سنة 1934: أبعاده الصهيونية ورد الفعل الوطني والعربي” لـ د. عبد العزيز فيلالي عن دار الهدى للنشر الجزائرية، أنه منذ احتلال فرنسا للجزائر عام 1830 أسرع اليهود الخطى “في التودد للفرنسيين والتقرب منهم وتقبلهم لهم ولاسيما أن النخبة التجارية منهم كانت لها علاقات ومصالح اقتصادية هامة مع الدول الأوروبية وخاصة فرنسا” وأنهم أصبحوا يتطاولون على الأهالي خاصة بعد تجنسهم بالجنسية الفرنسية.

واستنادًا إلى كتاب “جانين فيرديس لورو”: “فرنسيو الجزائر من 1830 إلى يومنا هذا” (Les Français d’Algérie de 1830 à aujourd’hui) يتبين أن “يهود الجزائر” أصبحوا فرنسيين منذ 1870 (إذ حصل آنذاك أكثر من 34000 يهودي على الجنسية الفرنسية) وأن تاريخهم يتطلب دراسة خاصة بحيث أن جميع الكتب التي ظهرت في نهاية القرن التاسع عشر تقول إن ماضي اليهود كان يسوده الظلم تجاههم وأنهم بدؤوا يرون النور منذ تطبيق مرسوم “كريميو” (« décret Crémieux »)   الذي أقره وزير العدل آنذاك والمكلف بالشؤون الجزائرية “أدولف كريميو” في 24 أكتوبر 1870 والذي وقع عليه كل من: “قامبيتا” و”كريميو” و”قلي بيزوان” و”فوريشون” وهو ثمرة أعمال ودراسات تم القيام بها خلال ثلاثين سنة في كل من فرنسا والجزائر وكانت العديد من المنظمات اليهودية في فرنسا قامت بإقناع العديد من الشخصيات السياسية وغيرها بضرورة تحرير اليهود من التظلمات التي عرفوها في البلدان الإسلامية والسماح لهم بالتعرف على الثقافة الفرنسية دون التخلي عن الثقافة العبرية. وكانت السلطات الدينية في الجزائر أول من استجابت لطلبهم خاصة وأن ثلة من يهود الجزائر أبدوا رغبتهم في أن يصبحوا فرنسيين وغربيين.

وتشير بعض الكتب التاريخية أن هذا الإجراء الذي خص اليهود كان نوعًا من “التلاعب” من قبل السلطات المستعمرة آنذاك في محاولة منها تطبيق سياسة “التفرقة” بين مختلف الأهالي لتسود، واستنادًا دائمًا إلى المصادر ذاتها فإن “يهود الجزائر” عندما طالبوا بتجنيسهم لم يفكروا قط بفصلهم عن العرب إذ أصلاً لم يكونوا قبل متحدين. وتقول “جانين فيرديس لورو” إنه منذ تحقيق لجنة إفريقيا التي أنشأها “لويس فيليب” عام 1833 تبين أن زعيم الأمة اليهودية أعلن أن السكان اليهود هم مستعدون للخضوع أمام القوانين المدنية الفرنسية. وكانت إقامة مجلس كنيسي في الجزائر عام 1847 مرحلة هامة في حياة يهود الجزائر حيث أبرز اندماج “يهود الجزائر” في عالم “العبرية الفرنسية”.

وتقول “جانين فيرديس لورو”، إنه استنادًا إلى العديد من المخطوطات العسكرية فإنه عندما دخل الفرنسيون الجزائر استقبل اليهود الفرنسيين وساعدوهم في كل من الجزائر العاصمة ووهران وأنه حسب تلك المخطوطات فإن ولاء يهود الجزائر العاصمة إلى فرنسا منذ الاحتلال عام 1830 كان مختلفًا ومتباينًا ففي كل من مدينة “بليدة” و”معسكر” وجد اليهود أنفسهم يدينون بالولاء للجيش الفرنسي خوفًا من عمليات انتقامية وكذلك لشراكتهم الاقتصادية مع فرنسا. ومع ذلك فإنه في مذكرة خاصة، تقول “كلير لالو” إن اليهود في الأغواط وقفوا مع الأهالي ضد فرنسا وأن النساء اليهوديات شاركن في تلك الانتفاضة بالنفس والنفيس.

إذن كيف يمكن تفسير ولاء اليهود لفرنسا بكل هذه السهولة؟ “جانين فيرديس لورو” تقول إن اضطهادهم في فترة الأتراك كان سببًا لهذا الولاء لكن إذا ألقينا نظرة على كتب “ليون بولياكوف” فإن هذا الأخير يؤكد على أن اليهود في المغرب العربي ولاسيما في الجزائر كانوا يتفاهمون جيدًا مع السكان الأصليين ومع السكان الآخرين إذا ما قارنا وضعيتهم في أوروبا المسيحية. أما “عبد العزيز فيلالي” فيقول في كتابه إن اليهود عرفوا معاملة حسنة من قبل المغاربة و”تمتعوا بالأمن والأمان وكرامة العيش يؤدون طقوسهم الدينية في معابدهم وبيعهم بحرية واحترام وهي حقوق التزم بها المسلمون ما دامت هذه الأقليات تدفع الجزية وكانت أخف الضرائب من التي كان المسلمون يدفعونها لدولهم”.

إضافة إلى ذلك، وخلال حرب الجزائر، تقول “جانين فيرديس لورو” إن أغلب “يهود الجزائر” أكدوا لجبهة التحرير الوطني (الأفلان) رغبتهم في البقاء في الجزائر حتى أن “فرحات عباس” رئيس الحكومة الجزائرية المؤقتة آنذاك أعرب عن رغبته في إبقاء الجالية اليهودية في الجزائر.

لكن البعض ربما يتساءل لما الحديث الآن عن “يهود الجزائر” ولماذا الآن؟

الجواب هو أنه في عام 2005 قام حوالي 200 يهودي يحملون الجنسية الفرنسية بزيارة مدينة “تلمسان” وعلى ما يبدو أن زيارتهم تلك أثارت تساؤلات عديدة في الشارع الجزائري، كما أنه في عام 2012، وصل وفد من اليهود في زيارة بغية “السياحة” إلى مدينة قسنطينة بعدما تحصلوا على تأشيرات منحتها لهم السفارة الجزائرية بباريس هذا ما أثار شكوكًا في نية هذه الزيارة. وفي عام 2014، قامت بعض الصحف الجزائرية الناطقة منها بالعربية تذكير حادثة اعتداء اليهود على أهالي مدينة قسنطينة يوم 5 أغسطس/آب 1934، فماذا حدث بالضبط في تلك الفترة؟ خاصة وأن بعض يهود الجزائر كانوا ساندوا الجزائريين خلال حرب الجزائر أمثال “حملة الحقائب” أو من كانوا في “شبكة جونسون” أو من كانوا ينشطون مع “أدولفو كامينسكي”.

يقول “عبد العزيز فيلالي” في كتابه: “اعتداء اليهود على أهل قسنطينة سنة 1934” إنه في عام 1933 قامت السلطات الفرنسية بغلق المدارس للتعليم العربي والمساجد القرآنية وكان توجه وفد من العلماء إلى باريس “لتبليغ الحكومة المركزية بالوضع الاقتصادي والاجتماعي والثقافي الذي تعيشه الجزائر” لكن وزير الداخلية آنذاك رفض استقبالهم هذا ما أدى إلى استقالة حوالي 1600 عضو مسلم في المجالس المحلية أدت بعدها إلى قيام مظاهرات واحتجاجات سلمية مساندة للنواب المسلمين، وكان علماء شاركوا في هذه المظاهرة في مدينة قسنطينة حيث كان اليهود لا يمثلون إلا نسبة 12 بالمائة من السكان إلا أن دورهم السياسي والاقتصادي والاجتماعي كان معتبرًا وكانوا يعيشون في سلام مع المسلمين ولو أن البعض كانوا يعتادون بين الفينة والأخرى على الأهالي حتى أنه تم الاعتداء على الشيخ عبد الحميد بن باديس إلا أنه تكتم على هذا الاعتداء لكي لا يخلق التفرقة والشقاق بين الطائفتين المسلمة واليهودية. وكان عبد الحميد بن باديس وجه برقية للإدارة الفرنسية يندد فيها بمظالم الإدارة الفرنسية وخرج في مظاهرة نظمت في مدينة قسنطينة في 15 مايو/أيار 1934 للمطالبة بالعدالة والمساواة والحقوق كما أنهم رفضوا المشاركة في عيد الثورة الفرنسية الذي يصادف 14 يوليو/ تموز.

في ظل هذه الأجواء التي تسودها عدم المساواة بين الأهالي الجزائريين قام جندي يهودي يوم 3 أوت 1934 يدعى “خليفة إيلياهو” بالتوجه إلى مسجد “سيدي لخضر” بقسنطينة وكان في حالة سكر فأخذ بشتم وسب المصلين وتبول على حائط المسجد، فخرج حينها المصلون وحاولوا إعادته إلى رشده لكن دون جدوى بل أشرك جيرانه اليهود في هذا الاعتداء وأخذوا يرمون كل ما وقع في أيديهم من قارورات وأشباهها وحتى في إطلاق الرصاص.

وفي صبيحة 5 أغسطس/آب 1934 زادت الفتنة حيث بدأ يُشاع خبر مقتل مسلمين ثم ذبح يهودي وبدا أن هناك من أراد إشعال الفتنة بين اليهود والمسلمين فاندلع شجار بينهما وأخذ بعض اليهود في إطلاق الرصاص حينها خرج أكثر من 2000 شخص من الأهالي يحملون العصي والهراوات والسكاكين متجهين نحو نهج “فرانس” و”ناسيونال”، فأخذ اليهود بالهجوم على محلات العرب المتواجدة في أحيائهم وكان الرد بالمثل من قبل المسلمين الذين كسروا بدورهم محلات يهودية.

وهذه الأحداث كلها لا زالت تثير حفيظة الجزائريين إزاء بعض يهود الجزائر إلى يومنا هذا.

اُكتب تعليقك (Your comment):

صحافة اسرائيل

إعلان

خاص «برس - نت»

صفحة رأي

مدونات الكتاب

آخر التعليقات

    أخبار بووم على الفيسبوك

    تابعنا على تويتر

    Translate »
    We use cookies to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners.
    Cookies settings
    Accept
    Privacy & Cookie policy
    Privacy & Cookies policy
    Cookie name Active

    Privacy Policy

    What information do we collect?

    We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

    What do we use your information for?

    Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

    How do we protect your information?

    We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

    Do we use cookies?

    Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

    Do we disclose any information to outside parties?

    We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

    Registration

    The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

    Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

    We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

    Updating your personal information

    We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

    Online Privacy Policy Only

    This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

    Your Consent

    By using our site, you consent to our privacy policy.

    Changes to our Privacy Policy

    If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
    Save settings
    Cookies settings